Hva er det som gjør at du går på jobb om morgenen? Åpner du øynene og tenker at i dag skal bli en gøy dag? Er prosjektet ditt morsomt og lystbetont?
Mange av oss har jobbet i prosjektet som ikke er slik. Det er prosjekter som er tunge. Og de forblir tunge, helt til den dagen prosjektet overleveres til kunden som er glad for at prosjektet endelig er ferdig. Da løftes en tung bør av skuldrene, og vi kan endelig tenke lettere. Prosjektorganisasjonen og oppdragsgiveren er så fokusert på målet at man glemmer reisen frem dit.
Men reisen kan være lang. Hva er målet? «Reisen er målet» er det noe som heter. Men i prosjekter er det ikke alltid slik. Jeg har alt for mange ganger opplevd at man glemmer reisen og bare tenker på sluttresultatet av prosjektet.
Om prosjektet da varer i flere år, som byggeprosjekter gjerne gjør, vil det slite ut alle som jobber med prosjektet. Og om enda verre, blir det kanskje en tvist eller to i prosjektet, som gjør tiden man bruker på konstruktivt arbeid og løsningsorienterte tanker reduseres til et minimum. Man blir mest opptatt av sine posisjoner og styrke dem, heller enn å finne løsninger på vår felles oppgave – prosjektet.
Jeg er overbevist om at skal du lykkes med et prosjekt, så må du også ha det morsomt i prosjektet. Hvis gjengen som jobber med prosjektet har det morsomt, så blir det garantert et bedre prosjekt og et bedre resultat. Hva er da som gjør det morsomt å jobbe sammen? Er det bare at vi skal le mer? Fortelle flere vitser?
Jeg mener det er tre viktige temaer som skaper verdi og glede for prosjektdeltagerne og som skaper kundeverdi for oppdragsgiver og brukere. Kundeverdi skapes av selve produktet som skal være ferdig når prosjektet er ferdig, det skapes av prosessen frem dit, og det skapes av relasjonene vi har i og rundt prosjektet.
Det å føle at man får respekt og tillit fra andre mennesker er alltid en god følelse. Det å kjenne at denne personen jeg jobber sammen med er interessert i det samme som meg, at vi skal løse denne oppgaven sammen, gir energi og driv. Det å forstå de andre personene og aktørenes behov og målsetninger gir en bedre mulighet for å hjelpe dem nå sine mål.
Det viktigste er at aktørene i prosjektet har felles mål, og ikke suboptimale mål. Alle aktørene må forstå prosjektets mål. Prosjektets mål er våre felles mål.
Klarer vi å skape felles eierskap til målsetningene for prosjektet, og gjennomføre prosjektet med gode relasjoner og forutsigbare prosesser, så er jeg overbevist om at prosjektet og produktet blir bedre.
Har du jobbet i et morsomt prosjekt? Jeg vil gjerne høre om hva som gjorde det morsomt! Er det noe av det jeg har vært inne på her, eller er det noe helt annet?
Hvis ikke prosjektet ditt er morsomt kan du være den som endrer på det. Som Gandhi sier «be the change you want to see in the world». Gjør en forskjell ved å strekke ut en hånd (relasjonsbygger).
Si «God morgen», vær interessert i hva de andre driver med, og husk at dette skal vi få til sammen.
-alx
Flott skrevet Alx.
Kjenner meg igjen. De beste prosjekter jeg har vært med på er der man skiller snørr og barter. Kjører naturlig Lean, samt har sosiale aktiviteter for å bryte opp tidlig god kommunikasjon, samarbeider, setter delmål og se muligheter og varsler raskt hvis ståa er ugrei. Og være uformell i snakk, formell i møter, holde fokus på levere sin del, tidsfrister… respekt for andres tider, utfordring og mening. Bra tiltak med blogg 👍
Jeg er så enig, så enig!
Det morsomste prosjektet jeg har vært med på inneholdt nettopp det du beskriver; En begeistret gjeng som dro lasset sammen og som fokuserte på gode relasjoner i teamet! Savner fortsatt det prosjektet, men, som du sier, Alexander, Be the change….. Prøver 🙂
Herlig Ellen! 🙂 Det er det vi må gjøre. Prøve. Tørre å prøve. Med din begeistring og vinnende humør blir nok mange det gode prosjektopplevelser! Stå på! 🙂